Zapraszamy na krótką wycieczkę do Stanów Zjednoczonych. To właśnie w tym kraju żyła i pracowała Barbara Schwarz, posiadaczka korporacji, która projektowała wnętrza. Teraz już to wiemy – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku koronnej specjalności Barbary Schwarz. Już jako agentka nieruchomości z doświadczeniem, Schwarz regularnie szukała narzędzi, na zwiększenie popularności oferowanych przez siebie nieruchomości wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby starannie przygotować wnętrze pewnej nieruchomości. Postanowiła wykonać wszelkie wymagane zabiegi remontowe, posprzątać cały obszar i udekorować go tak, żeby Klient mógł się nią zachwycić. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana o wiele prędzej, niż ktokolwiek mógłby zakładać. Jakie były tego przyczny? Wnioski Schwarz były takie, że przy rozjaśnieniu oraz optycznym powiększeniu pomieszczeń – pierwsze wrażenie potencjalnego klienta jest dużo lepsze niż wcześniej. Przez lata, Barbara Schwarz pozyskiwała uznanie fachowców od mieszkań w USA, a specjalizacja o nazwie home staging zagościła na dobre na rynku nieruchomości. Zgodnie ze statystykami z oficjalnej witryny internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu przeszło milion osób, a z pewnością jest autorką popularnych tekstów z tej dziedziny.
Przez lata home staging rozrastał się w USA i przyjął się także w Wielkiej Brytanii, gdzie często Brytyjczycy mówią na niego property presentation lub property styling. Zjednoczone Królestwo poznało się na home stagingu, dzięki programowi „House Doctor”, kojarzonego z osobą Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy również dowiedzieli się, że mogą sporo zyskać gdy przygotują odpowiednią ofertę dopiero po sumiennym zadbaniu o posesję.
U nas home staging pojawił się już w tym stuleciu. Wynikało to z tego, że Polacy poszukiwali na rynku pracy nowych możliwości i dzięki temu powstał nowy, wolny zawód – homestager. Szczególnie od 2009 roku, widać zwiększony popyt na usługi home stagingu na rynku mieszkań.
Przez 45 lat, home staging ewoluował w zasadzie z dnia na dzień, a wszystko przez to, że ulegały zmianie gusta ludzi, którzy znaleźli się na rynku nieruchomości. Barbara Schwarz wypracowała precyzyjny model, ale korzystający z niego musieli reagować na wyzwania zmieniającej się mody.
W XXI wieku, home staging to nie są jedynie działania wpływające pozytywnie na wygląd posesji. Home staging bowiem to nic innego, jak wcielenie w życie idei marketingu, który opiera się – zgodnie z definicją autorstwa przez Philipa Kotlera, cenionego marketingowego guru – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.
Swoje trzy grosze mogą tu wtrącić specjaliści od PR, którzy mają możliwość stworzenia ciekawej oferty, która zwróci uwagę potencjalnego Kontrahenta. Już w czasach przedstawiania innowacyjnej metody przez Barbarę Schwarz było jasne, że psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest niebagatelna w procesie home stagingu, a oferta wzbudzająca uwagę jest ważnym elementem, który dopiero może skłonić potencjalnego kupca do obejrzenia mieszkania. W dobie powszechnego dostępu do internetu oraz codziennego szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem branżowych portali, jak i gustów użytkowników Facebooka. Pamiętajmy, że wykonanie odpowiednich zdjęć powinno nastąpić już po dokładnym przygotowaniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?
Kluczowe koncepcje Barbary Schwarz zakładały, że wiele zyskamy, powiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Trzeba zwrócić uwagę na każdy szczegół – w tym na rozmieszczenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i utrudniać wpadanie światła słonecznego. To ciekawe, jak olbrzymia liczba osób zapomina o podstawowych kwestiach, takich jak posprzątanie walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Czynnikiem, który prawdopodobnie przekreśli nasz trud może być odór w mieszkaniu – na pewno odstraszy on Klienta.
Jeżeli pragniemy mieć pewność, że proces home stagingu ułoży się jak należy – lepiej wynająć fachowców z biura nieruchomości, którzy poczynią niezbędne kroki, aby nasza posesja wyglądała okazale.
Chcesz wiedzieć więcej o home stagingu i nie tylko? – mieszkania.torun.pl