Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Czy adwokat to zawód dla mnie?
Marzec 25, 2017
Depilacja laserowa depilacja woskiem depilacja toruń depilacja plastry z woskiem
Metody usuwania owłosienia – depilacja woskiem i depilacja laserowa
Marzec 29, 2017
Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W wielu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem techniki jazdy mamy możliwość odszukać ofertę zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od bardzo długiego czasu cieszą się dużą popularnością – zarówno te na karetki, jak i na pojazdy policyjne. Nic w tym dziwnego – możemy po nich natychmiast znaleźć zatrudnienie. Owe kursy mają nade wszystko przygotować kierowcę do właściwego działania w nietypowych sytuacjach, momentami niezwykle ryzykownych i specyficznych. Realizowanie manewrów na jezdni, przejeżdżanie w sytuacji alarmowej przez przejazdy na czerwonym świetle lub jazda z dużą prędkością oraz nieoczekiwane zatrzymywanie pojazdu – to tylko niektóre z zagadnień, które stoją przed uczestnikami. Przeważnie trenerom bardzo zależy, aby prowadzący opanował sztukę sterowania samochodem wówczas, kiedy zdaje się, że to niewykonalne. Utracenie panowania w każdej sekundzie może spowodować tragiczny wypadek. Odbiorcami zajęć są kierowcy, którzy chcą zarabiać w obywatelskich organizacjach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia i życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, transportowaniem wartości pieniężnych albo usuwaniem pożarów.

Program zajęć skupia zatem ćwiczenia realizowane na różnorodnych przestrzeniach: na symulatorach poślizgu czy placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin i zawiera 6 godzin warsztaty teoretyczne i 8 godzin zajęć w terenie. Jakie wątki mają możliwość pojawić się na ćwiczeniach? W pierwszej kolejności z kręgu kodeksów ruchu drogowego, problematyki powstawania wypadków na trasie, psychologii transportu albo techniki jazdy w skomplikowanych warunkach. Szkolenie kończy się niewątpliwie testem z części akademickiej i części praktycznej.

Test z części teoretycznej trwa 25 minut i zawiera 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi obligatoryjnie zaznaczyć właściwie jedynie jedną odpowiedź. Dodatni efekt sprawdzianu można otrzymać, jeśli co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Egzamin z części praktycznej obejmuje zrealizowanie wybranych manewrów, m in. wymijania przeszkody lub zatrzymywania pojazdu na zakręcie. Jeśli uczestnik niewłaściwie zrobi dwa razy takie samo zadanie, otrzyma odmowny wynik z sprawdzianu.

Jakie wymogi muszą spełnić kursanci?

Na pierwszym miejscu jest dysponowanie prawem jazdy wybranej kategorii. Niewątpliwie ktoś, kto chce być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą pojazdu Straży Pożarnej, musi posiadać doświadczenie. Uczestnikiem kursu krótko mówiąc nie może być zatem osoba, jaka dopiero co otrzymała prawo jazdy. Długość każdego kursu jest dostosowywana do kompetencji oraz umiejętności każdego zainteresowanego (kurs podstawowy, kurs rozszerzony). Koniecznym warunkiem jest także ukończenie 21 lat i przedstawienie aktualnego zaświadczenia od specjalisty medycyny pracy oraz od psychologa. Sprawdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do przyjęcia do pracy w charakterze profesjonalnego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

W trakcie kursu wszyscy kursanci będą zdobywać wiedzę z zakresu psychologii komunikacji drogowej. Na zajęciach zaznajomią się z wątkiem stresu, który bardzo silnie wpływa na funkcjonowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem potrafią być ekstremalnie groźne okoliczności na drodze bądź okoliczności życiowe wożonych pacjentów. Warsztaty z teorii mają za zadanie zilustrować uczestnikom takie problemy, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji w czasie jazdy, silnego stresu, napojów alkoholowych i innych specyfików narkotycznych na umiejętność kierowania samochodem.

Psychologia przewozu obejmuje elementy psychologii poznawczej, psychologii osobowości, psychologii klinicznej i wielu innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie sprawdzana szczegółowa znajomość wszystkich problemów, bo jest to materiał studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy owa dziedzina intensywnie się rozwija, gdyż bardzo wielu kierowców chce posiadać określoną specjalizację, np. planuje dostarczać wartości pieniężne lub cierpiących pacjentów do specjalistycznych placówek.

A z innej strony dużo psychologów jest zafascynowanych zgłębianiem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej wyjątkowo narażonej na stres oraz przeróżne inne dolegliwości. Trzeba tutaj przytoczyć chociażby za dużą sumę godzin spędzonych za kierownicą, utrudnione kontakty z rodziną (u kierowców podejmujących zatrudnienie w transporcie międzynarodowym) bądź wyższe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kursantów – tutaj będą przypisane osoby, które doskonale znają regulaminy, mają wypracowane prawidłowe nawyki oraz wcale nie robią żadnego zagrożenia w trakcie prowadzenia pojazdu. Instruktorzy będą bazować na dwóch pozytywnych stronach owych kursantów: umiejętności identyfikowania ryzyka oraz na chęci „uczenia się na błędach”.

Druga grupa kursantów – tu zapisani zostaną kierowcy, którzy przypadkiem wywołują zagrożenie dla innych uczestników jezdni. Chcą poprawić swoje błędy (mino, iż popełniają ich dużo), chcą uczyć się dobrego postępowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa uczestników – do niej będą należeli kierowcy, którzy celowo stwarzają rozmaite zagrożenia i z rozmysłem prowokują innych do odważnych zachowań. Jednocześnie zamierzają skorygować swoje błędy i wykazują się wolą nauki i ulepszania swoich predyspozycji.

Jeżeli planujesz wiedzieć dużo więcej, kliknij w ten link – kurs na pojazdy uprzywilejowane cena

Komentarze są wyłączone.