Podpis kwalifikowany Toruń

Nowoczesne implanty zębów
3 lutego, 2021
Ocieplanie pianką PUR
3 lutego, 2021

Dlaczego warto założyć certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany czy podpis kwalifikowany

Sieć oferuje w tych czasach sporo różnych możliwości, po przez niego możemy wykonać co raz więcej spraw, też administracyjnych i urzędowych. Do tego można w głównej mierze używać dwa typy potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono z myślą zastąpienia do tej pory wykorzystywanego podpisu ręcznego. Choć nie zastępują go na stałe, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm stosowanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze oraz redukuje znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych zwykle łączy się z składaniem wielu wniosków. Zastosowanie elektronicznych metod umożliwia zredukowanie czasu, który dotąd trzeba było poświęcić, by dotrzeć do urzędu, przeważnie także wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można załatwić bez wychodzenia z domu.

Co lepsze? Profil zaufany czy podpis ?

Na wstępnie od razu należy podkreślić, że podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto najpierw zastanowić się, do czego będziemy go potrzebować. Profil zaufany znajdzie zastosowanie zaledwie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei większe przeznaczenie, co sprawia, że spora część właścicieli firm go wybiera. Osobisty e-podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy dokument, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis podpiszemy też na przykład umowy, e-maile oraz kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, natomiast za elektroniczny podpis kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po upływie tego czasu można go bez trudu reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Z kolei e-podpis jest standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość niewielkich, rozkładając cenę na pełen czas ważności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis działa z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Plusy posiadania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego zastosowania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  pozwala też dopełnianie wielu innych dokumentów. Dla przykładu stosując e-podpis między innymi można podpisywać oraz składać sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy na odległość oraz brać udział w przetargach i aukcjach elektronicznych. Poza tym możliwe jest podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich istotnych dokumentów oraz ma tę samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany?

Osobiste e-podpisy rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej znanych jest podpis Eurocert. Żeby mieć podpis elektroniczny należy zakupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt oraz program, jednocześnie wskazując, na jaki termin ważności podpis będzie nam niezbędny. Po odbiorze zestawu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, gdzie przeszkolony pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko za sprawą tego e-podpis zostanie aktywowany oraz gotowy do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości oraz fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

Jak korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji programu na dowolnym komputerze oraz aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Sama obsługa programu nie powinna powodować najmniejszego kłopotu. Wystarczy włączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem przez program prostą opcją „podpisz” nanieść na wybrany dokument elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Choć certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki e-podpis zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami albo innymi osobami prywatnymi.

Certyfikat elektroniczny

Komentarze są wyłączone.