Dlaczego warto mieć podpis elektroniczny?

Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – gwarancja dobrej zabawy
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Sieć gwarantuje w tych czasach ogromną ilość możliwości, z jego udziałem można załatwić co raz więcej spraw, także administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można w głównej mierze stosować 2 typy uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy stworzono w celu zastąpienia do tego momentu wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie usuwają go na stałe, dla wielu osób używanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw np. urzędowych z reguły wiąże się z przesyłaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych wariantów umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotychczas należało poświęcić, żeby dojechać do urzędu, zazwyczaj również poczekać w kolejce, a następnie załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy można wypełnić bez opuszczania domu lub biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy podpis ?

Od razu warto zaznaczyć, że podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto na początek stwierdzić, w jaki sposób będziemy go potrzebować. Profil zaufany można używać tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP czy CEIDG. Elektroniczny podpis ma jednak obszerniejsze zastosowanie, z uwagi na co spora część przedsiębiorców go wybiera. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i potwierdza każdy dokument, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis podpiszemy też m.in. umowy, e-maile lub transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie bezpłatny, z kolei za elektroniczny podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez trudu odnowić. Profil zaufany również ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeśli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się jak najbardziej wystarczający. Natomiast e-podpis jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie nie najwyższych, rozkładając cenę na cały czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Dlatego, że elektroniczny podpis tworzony z wykorzystaniem współczesnych rozwiązań technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy posiadania podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego zastosowania, które oferuje nam profil zaufany, e-podpis  pozwala też sygnowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można sygnować i składać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać kontrakty na odległość lub brać udział w aukcjach i przetargach elektronicznych. Oprócz tego możliwe jest podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak zdobyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Osobiste e-podpisy rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie rozpoznawalnych jest podpis Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny należy zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy okazji wskazując, na jak długi czas ważności podpis będzie nam potrzebny. Po uzyskaniu pakietu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowiedni pracownik potwierdzi dane osobowe nabywcy. Tylko w ten sposób e-podpis stanie się aktywny i dobry do użytku. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie przygotować dokument tożsamości oraz fakturę zakupu osobistego e-podpisu.

Jak używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji oprogramowania na komputerze oraz aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić najmniejszego kłopotu. Trzeba włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a następnie przez oprogramowanie prostą funkcją „podpisz” wstawić na wybrany dokument elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Chociaż elektroniczny certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki osobisty e-podpis zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Certyfikat kwalifikowany Toruń

Komentarze są wyłączone.